August 30, 2010

FORM 6

Xmo greet2!

1st msa aku jejak kaki kat skolah(rahsia),aku duk pkiaq...ssah sgat ka KIMIA ni smpai sorg mmber aku 2 pindah kelas?aku p n aku jumpa sorg mmber lama aku..then aku msuk perhimpunan then p pjabat daftar msuk..

selepas msuk..1st 2 period is kimia,so blajaq r..aku blajaq trus chapter 2..fuh..btoi r..mmg pyah..teacher speaking je smpai abis klas..mmg piao ah..KRINNGGGG! dgan apa pown x pham klas berakhir..
msuk kelas..trun tgga lab then naik tgga kelas lak..lenguh gila..cikgu PA x msuk..x blajaq..then rehat
         MASUK waktu BIO lak!bio  x ssah sgat,tp cikgu 2 ajaq mgantok..bleh kta mcm2 r aku x pham..ngantok punya psai..then blik..aku pown pkiaq..mmg tough r STPM tp xpa!aku pulon!

then...
        HARI2 berlalu..tibalah test..first day's 1st test!bio..jwb pnya jwb..gila!
   "gila!aku mna blajaq bab WATER!ni apa ni hydroskeleton ni?!"
then ujian brakhir dgan tensen..mmg pyah..2nd test lak PA..
yg ni plak...
      "Gila..nak bt graf..bca petikan pown dh pning dh..xpa lah!Bt kefahaman!!yey!!"
ujian brakhir dgan OK..mau x ok time jwb idea msuk bcambah..

2nd day of test
      1st test...MATH T!!arghhh!
    "awat part aku stadi smalam x kuaq?!chapter 1 aku mna blajaq!"
last2 aku mampu jwb 2 soalan ja..lg 1 soalan xdan abis..tensen gila..
2nd test lak MUET,so xbca pa r coz xdak pa nak bca pown..
tgok2 paper..gila.."passage pa ni panjang sgat?!bca passage pown ngantok dh!!"
last2 subjek feveret aku : MUET pown blambak aku hantam..ngantok kes bca passage yg panjang gila pnya psai...

3rd day of test
        1st test...KIMIA...huh..hrap2 ok...
     "hah?!apa ni!!chapter 1!!mna aku blajaq!nk bca ,bku rjukan xdak duit nak beli!.....ahh..apa pnya soalan ni?!"
    aku hnya mampu bt beberapa soalan..
then 2nd test,PA paper 1.."awat PA ada 2 paper lak?!"
aku tensen ngan someone 2 so aku tdoq..then mmber aku lak bg pinjan buku,aku p r bca kt hujung blok sorg2..smbil msg awek(aku bwak fon P skolah)..bca pnya bca.."boring taik r PA ni..aku mna minat politik2,perlembagaan ni!"
then test..
    "hah..aku ngantok..."aku guna dadu(pensel) yg aku bt td...then roll ja..tanda jwapan...
tp aku xleh tdoq...tgok jam..alah..15menet ja g..aku pown lukis lukisan purba yg aku pown xpham..
Mggu brakhir...

MGGU DPANNYA...
kimia-fail
bio-fail 
math-fail..
PA n MUET-xdpat g..
aku dh apply UiTM n UIA!aku nk lari gak dri FORM 6 cm na pown!!

konklusi-form 6 mmg pyah...
  *bg aku la


August 27, 2010

Menguap VS Bersin

Dari Abu Hurairah radhiyallahu ta’alaa anhu, Rasulullah bersabda, :

“Sungguh Allah mencintai orang yang bersin dan membenci orang yang menguap, maka jika kalian bersin maka pujilah Allah, maka setiap orang yang mendengar pujian itu untuk menjawabnya; adapun menguap, maka itu dari syaitan, maka lawanlah itu sekuat tenagamu. Dan apabila seseorang menguap dan terdengar bunyi: Aaaa, maka syaitan pun tertawa karenanya”. (Shahih Bukhari, 6223)

Imam Ibn Hajar berkata, “Imam Al-Khathabi mengatakan bahwa makna cinta dan benci pada hadits di atas dikembalikan kepada sebab yang termaktub dalam hadits itu. Yaitu bahwa bersin terjadi karena badan yang kering dan pori-pori kulit terbuka, dan tidak tercapainya rasa kenyang.

Ini berbeda dengan orang yang menguap. Menguap terjadi karena badan yang kekenyangan, dan badan terasa berat untuk beraktivitas, hal ini karena banyaknya makan . Bersin bisa menggerakkan orang untuk bisa beribadah, sedangkan menguap menjadikan orang itu malas (Fath-hul Baari: 10/6077)

Nabi menjelaskan bagaimana seseorang yang mendengar orang yang bersin dan memuji Allah agar membalas pujian tersebut.

Rasulullah bersabda:
Apabila salah seorang diantara kalian bersin, maka ucapkanlah Al-Hamdulillah, dan hendaklah orang yang mendengarnya menjawab dengan Yarhamukallahu, dan bila dijawab demikian, maka balaslah dengan ucapan Yahdikumullahu wa Yushlihubaalakum (HR. Bukhari, 6224)

Dan para doktor di zaman sekarang mengatakan, “Menguap adalah gejala yang menunjukkan bahwa otak dan tubuh orang tersebut membutuhkan oksigen dan nutrisi; dan karena organ pernafasan kurang dalam menyuplai oksigen kepada otak dan tubuh.

Dan hal ini terjadi ketika kita sedang mengantuk atau pusing, lesu, dan orang yang sedang menghadapi kematian. Dan menguap adalah aktivitas menghirup udara dalam-dalam melalui mulut, dan bukan mulut dengan cara biasa menarik nafas dalam-dalam !!!

Karena mulut bukanlah organ yang disiapkan untuk menapis udara seperti hidung.

Maka, apabila mulut tetap dalam keadaan terbuka ketika menguap, maka masuk juga berbagai-bagai jenis mikroba, kuman dan debu, atau kutu bersamaan dengan masuknya udara ke dalam tubuh.

Oleh karena itu, datang petunjuk nabawi yang mulia agar kita melawan “menguap” ini sekuat kemampuan kita, atau pun menutup mulut saat menguap dengan tangan kanan atau pun dengan punggung tangan kiri.

Bersin adalah lawan dari menguap yaitu keluarnya udara dengan keras, kuat disertai hentakan melalui dua lubang: hidung dan mulut. Maka akan terkuras dari badan bersamaan dengan bersin ini sejumlah hal seperti debu, haba’ (sesuatu yang sangat kecil, di udara, yang hanya terlihat ketika ada sinar matahari), atau kutu, atau mikroba yang terkadang masuk ke dalam organ pernafasan.

Oleh karena itu, secara tabiat, bersin datang dari Yang Maha Rahman (Pengasih), sebab padanya terdapat manfaat yang besar bagi tubuh. Dan menguap datang dari syaithan sebab ia mendatangkan bahaya bagi tubuh.

Dan atas setiap orang hendaklah memuji Allah Yang Maha Suci Lagi Maha Tinggi ketika dia bersin, dan agar meminta perlindungan kepada Allah dari syaitan yang terkutuk ketika sedang menguap. (Lihat Al-Haqa’iq Al-Thabiyah fii Al-Islam: hal 155).

Smile

1. Smiling makes us attractive

We are drawn to people who smile. There is an attraction factor. We want to know a smiling person and figure out what is so good. Frowns, scowls and grimaces all push people away ,but a smile draws them in.

2.Smiling changes our mood

Next time you are feeling down, try putting on a smile. There's a good chance you mood will change for the better. Smiling can trick the body into helping you change your mood.



3. Smiling is Contagious

When someone is smiling they lighten up the room, change the moods of others, and make things happier. A smiling person brings happiness with them. Smile lots and you will draw people to you.


4. Smiling Relieves Stress

Stress can really show up in our faces. Smiling helps to prevent us from looking tired, worn down, and overwhelmed. When you are stressed, take time to put on a smile. The stress should be reduced and you'll be better able to take action.


5. Smiling Boosts Your Immune System

Smiling helps the immune system to work better. When you smile, immune function improves possibly because you are more relaxed. revent the flu and colds by smiling.


6. Smiling Lowers Your Blood Pressure

When you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try if you have a blood pressure monitor at home.
Sit for a few minutes, take a reading. Then smile for a minute and take another reading while still smiling. Do you notice a difference?


7. Smiling Releases Endorphins, Natural Pain Killers and Serotonin

Studies have shown that smiling releases endorphins, natural pain killers, and serotonin. Together these three make us feel good. Smiling is a natural drug.


8. Smiling Lifts the Face and Makes You Look Younger

The muscles we use to smile lift the face, making a person appear younger. Don't go for a face lift, just try smiling your way through the day!you'll look younger and feel better.


9. Smiling Makes You Seem Successful

Smiling people appear more confident, are more likely to be promoted, and more likely to be approached. Put on a smile at meetings and appointments and people will react to you differently.


10. Smiling Helps You Stay Positive

Try this test: Smile. Now try to think of something negative without losing the smile. It's hard. When we smile our body is sending the rest of us a message that "Life is Good!" Stay away from depression, stress and worry by smiling.


Copy n paste from:iLuvislam.com

iLuvislam.com | Discover the Beauty of Islam

iLuvislam.com | Discover the Beauty of Islam